EXKLUSIVT PÅ IMPACT LOOP

ICA drar igång impact-satsning: “Måste ha jäkla mycket pannben”

Ariella Rotstein Gille, ansvarig för ICA ImpactX.

Efter sex år med ICAs innovationshubb drar Ariella Rotstein Gille igång nya satsningen ICA ImpactX. Syftet är att hitta affärsidéer som både sänker klimatavtrycket och bidrar till matjättens affär.<br><br> För Impact Loop berättar hon om:<br> → Vilka de första projekten är<br> → Hur ICAs innovationsprocess ser ut – steg för steg<br> → Viktigaste lärdomarna och projektet som inte flög

Chefredaktör

Ariella Rotstein Gille med team har drivit matjättens innovationssatsning ICAx under sex år. Här har man vid sidan om matjättens ordinarie verksamhet identifierat, utvecklat och lanserat en rad idéer med syftet att hitta nya affärsmöjligheter för ICA.

Några exempel är drönarleveranser, obemannade butiker och ICA Paket.

Nu tar man nästa steg och lanserar ICA ImpactX, en liknande satsning men som har fokus på hållbarhet och att sänka klimatavtrycket – och samtidigt växa affärerna.

"Vi kommer att välja initiativ som ger så stor klimateffekt och så stor effekt på affären som möjligt", säger Ariella Rotstein Gille, ansvarig för satsningen.

Är man en köttätare så är steget stort att ta en vego-produkt, men då kanske vi kan erbjuda en kalkonbulle

AI ska hjälpa kunderna till hållbara val

Redan nu finns projekt som ligger inom ICA ImpactX, avslöjar Ariella Rotstein Gille. Till exempel tittar de på hur ICA kan hjälpa kunder som handlar online till mer hållbara val med hjälp av artificiell intelligens.

"De flesta säger att de vill äta hållbart men sen gör man det inte i samma utsträckning. Är man en köttätare så är steget stort att ta en vego-produkt, även om det minskar klimateffekten med 80 procent. Men då kanske vi kan erbjuda en kalkonbulle i stället."

Nästa steg är att mäta varukorgarna och visa kunderna hur "nudgingen" har minskat deras klimatavtryck.

Ett annat projekt är att titta på hur ICA kan accelerera utvecklingen av klimatsmarta produkter. Här menar Ariella Rotstein Gille nämligen att det finns ett moment 22:

"Det finns många bra, hållbara produkter men av någon anledning säljer de inte lika bra i butik, mycket på grund av invanda vanor. Här tittar vi på hur vi kan hitta ett annat sätt att jobba med bolagen bakom produkterna för att hjälpa dem att komma fram mer i butikerna. Mer om det kommer framöver."

Steg för steg – så fungerar processen

Ariella Rotstein Gille håller nu på att bygga upp det team om fem personer som kommer att jobba med ICA ImpactX, som en systerorganisation till ICAx som funnits i sex år.

Från dessa år finns många lärdomar som hon gärna delar med sig av.

"Att jobba i ett storbolag kan ibland innebära långa processer, och att vi startade ICAx berodde på att vi såg att vi behövde jobba snabbare. Vi tog inspiration från Eric Ries och hans bok The Lean Startup" och har förfinat processen under åren."

Processen består av fem faser:

  1. Idé-fasen. Utifrån ICAs mål och strategier och de initiativ som pågår inom ICA, hämtar man inspiration utifrån och spånar idéer. Vissa idéer researchas vidare och ser man att det finns ett behov, en livskraftighet, en genomförbarhet och passar ICA, så går de vidare.
  2. Experiment-fasen. Här görs olika experiment för att samla in datapunkter och validera idéen. Det kan vara intervjuer med kunder ute i butik, skisser och intervjuer internt, men också att prata med startups utanför ICA som kan bli samarbetspartners.
  3. Prototyp-fasen. Denna fas är ganska lång, och där prototypas idén ute i butik eller där den ska genomföras. När ICAx tog fram konceptet med obemannade butiker tog de till exempel fram en prototyp-app och testade utifrån kundens perspektiv.
  4. Bygga- och lansera-fasen. Om idén tagit sig hela vägen hit sätter man igång och bygger. Projektet drivs av en X-lead (ska vara lite som en entreprenör och projektledare) och en co-lead (är med och stöttar och skapar förutsättningar internt). Denna period är oftast längst.
  5. Växa- och förvalta-fasen. En lärdom under åren är att man inte för snabbt kan lämna över projektet till moder-organisationen. Obemannade butiker-projektet lämnades till exempel över först efter att de rullat ut i cirka 100 butiker. "Projektet måste vara tillräckligt stort för att organisationen ska tycka att det är lika mycket 'värt' att ta hand om som den ordinarie verksamheten", säger Ariella Rotstein Gille.
Utmaningen med att vara en innovationshubb är att man måste ha jäkla mycket pannben

Överleva 100 nej

Andra viktiga insikter är att verkligen förankra alla projekt i stora organisationen. En innovationshubb som sitter vid sidan om kan möta motstånd, därför är det viktigt att redan från början ha med sig personer från moderbolaget i projektet, menar Ariella Rotstein Gille, och räknar upp tre andra förutsättningar för att projektet ska lyckas:

  • Du måste ha en egen autonomi, du behöver sitta lite utanför för att kunna ha en utifrån och in-filosofi.
  • Du behöver ha en budget och allokerade resurser.
  • Du behöver ha högsta ledningens sponsorskap, för detta kräver pengar och resurser. 


Misstag? Många. Ett exempel var en Foodora-liknande tjänst, Pronto, som ICAx tog fram för att kunna köra hem färdigmat till kunderna.

"Det tog sig inte riktigt som det ville, men när covid kom kunde vi använda Pronto-plattformen för att onboarda 100 butiker för att kunna köra hem mat på en timme."

Det gäller också att ställa sig in på att få en massa nej – men inte från kunder utan från organisationen:

"Utmaningen med att vara en innovationshubb är att man måste ha jäkla mycket pannben och mod för att överleva 100 nej internt. Det är inte att folk är ovilliga, tvärtom, men det är alltid lättare att lyfta riskerna med ett nytt projekt än möjligheterna."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.