Först på Impact Loop:

Här är Volta trucks-grundarens nya satsning: "Vad jag kallar explosiv tillväxt"

Volta Trucks grundare Carl-Magnus Norden. Foto: Cornelia Jönsson/TT och privat.

Efter Volta trucks konkurs och försäljning startar grundaren Carl-Magnus Norden ett nytt bolag ihop med sin son och tidigare anställda från Volta. <br><br>"Erfarenhet ska man inte kasta överbord", säger 69-åringen i en stor intervju med Impact Loop.

Chefredaktör

Det var i oktober förra året som det svenska ellastbils-bolaget Volta trucks med 800 anställda tvingades gå i konkurs.

I december köptes konkursboet av en av bolagets största ägare, amerikanska hedgefonden Luxor Capital Group, som planerar att driva det vidare, om än i mindre form.

De två grundarna, Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen, som båda togs på sängen av konkursen, hade då olika planer för framtiden. Medan Kjell ville fortsätta med de nya ägarna bestämde sig Carl-Magnus för att hoppa av.

Nya satsningen

Nu kan Impact Loop berätta att Carl-Magnus Norden, tillsammans med fyra nyckelpersoner på Volta trucks, däribland sonen Casper Norden, drar igång ett nytt bolag.

Under namnet Decade, som är en sammanslagning av ”decarbonizing depots” vill de vara en komplett elektrifieringspartner för bolag som har egna ellastbilar.

"Jag sa tidigt på Volta att vi inte kan leverera en lastbil utan att också se till att våra kunder kan ladda den och få service. Lastbilsbranschen handlar om ‘up time’ – du kan inte låta en lastbil bli stående i en verkstad i 14 dagar utan den måste ut och köra nästa morgon."

Som mest hade ellastbilarna Volta trucks 800 anställda. Foto: Cornelia Jönsson/TT.

Konkret handlar det om att hjälpa bolag som Volvo, Scania, Schenker med flera med allt från rätt energi- och laddningsinfrastruktur, installation, optimering av el och service.

Marknaden beskriver Carl-Magnus Norden som stor. Han förklarar: Antal ellastbilar i trafik i EU idag är runt 10 000. Om bara 10 procent av den totala flottan byts ut mot el-lastbilar, vilket innebär drygt 600 000 stycken, så är det en ökning med 60 gånger.

Skulle de lyckas elektrifiera 25 procent så är det 150 gånger fler än idag.

"Det är vad jag kallar explosiv tillväxt", säger han.

Men det handlar inte om att bara smälla upp några laddstolpar. Morgondagens depåer (alltså där lastbilarna hålls, underhålls och laddas) kommer enligt Carl-Magnus Norden att behöva allt från solceller till batterilagring.

"Det finns många smarta människor där ute som jobbar med de delarna, men de flesta tänker i sina vertikaler. Vi vill integrera allt och även samarbeta med nätägarna. Det finns en massa effektivitetsvinster att göra. Bolagen måste koordinera för att de ska nå sina mål."

Just samarbete mellan många olika aktörer tror han är nyckeln till att lyckas med den omställning branschen behöver göra.

"Alla vill i samma riktning. Om vi har en marknad som ska växa 60-100 procent närmaste åren så kan vi inte se varandra som konkurrenter."

Carl-Magnus Norden genomför intervjun med Impact Loop från Nice, där han är på en weekendresa. Foto: privat.

Avknoppning från Volta trucks

Att det blev just Decade som Carl-Magnus Norden satsar på har ytterligare en förklaring. Volta trucks drog för två år sedan igång en liknande verksamhet – så kallad truck-as-a-service.

På slutet sysselsatte bara den avdelningen 150 personer och hade utvärderat drygt 500 depåer.

Men efter uppköpet splittrades det affärsbenet, uppger Carl-Magnus Norden.

"Därför sa vi väldigt snabbt att vi ville rädda den här kunskapen och alla kontakterna, samla ihop delar av teamet och starta en separat affär kring det."

Jag trivs bäst i en uppstartsfas som vi är i nu

Han tar med sig fyra personer från Volta trucks som blir delägare i nya bolaget: sonen Casper Norden, tidigare chef över flottlösningar som nu blir vd för Decade, Mariela Atanasova, tidigare ansvarig för energilösningar, Alexandre Cleret, tidigare chef för finansiering av tillgångar och Alejandro Ortega Peniche, tidigare försäkringschef på Volta trucks.

Carl-Magnus Norden tror också att det är bättre att driva den här typen av tjänst som en oberoende aktör.

"På Volta var vi ju mest intresserade av att våra bilar skulle ladda på morgonen, men terminalchefen hade kanske både Volvo-bilar och Scania-bilar. Så från deras perspektiv behövs en helhetsleverantör."

Aktörer som Volvo ska elektrifiera stora delar av sina lastbilar och kommer att behöva laddning, menar Carl-Magnus Norden. Här är statsminister Ulf Kristersson (M) under besök vid Volvo Lastvagnar i Göteborg Foto: Björn Larsson Rosvall / TT.

Stänger snart kapitalrunda

I bolaget, där Carl-Magnus och Casper Norden blir majoritetsägare, planerar man att genomföra en kapitalrunda på 3 miljoner euro, motsvarande drygt 34 miljoner kronor.

"Vi hoppas ha den stängd om några veckor och har flera diskussioner igång. Jag tror att vi har bra förutsättningar", säger Carl-Magnus Norden.

Att det gått väldigt fort efter Volta trucks-konkursen och försäljningen i december ser han som naturligt. Behovet fanns då som nu.

"För att vara helt ärlig så var jag också på väg att trappa ner mitt dagliga engagemang i Volta trucks. Vi var 800 personer och jag kom in på London-kontoret där det satt 200 personer och kände inte hälften. Jag trivs bäst i en uppstartsfas som vi är i nu. Sen är det jättetrist att vi inte kom hela vägen fram, men nu får vi hoppas att det blir bra."

Det är inte bra att ha ett grundarteam med tre killar från samma skola

Att starta bolag som 69-åring

Carl-Magnus Norden är en serieentreprenör som hållit på med allt från fastigheter till att köpa och sälja bolag, och grunda egna.

När han drog igång Volta trucks var det första gången han “gjorde något med hjul”. Medgrundaren Kjell Walöen hade däremot 25 års erfarenhet från branschen.

"Det är inte bra att ha ett grundarteam med tre killar från samma skola, som vuxit upp i samma miljö. Det blir för ensidigt", säger Carl-Magnus Norden.

Carl-Magnus Nordens medgrundare till Volta trucks var Kjell Walöen. Collage av Impact Loop. Foto: Sims Images Ltd, UK.

Nu ser 69-åringen till att omge sig med yngre förmågor, och ser sin ålder som en fördel.

"De jag drar igång det här med är mellan 30 och 35 år. Jätteduktiga och ambitiösa, men givetvis har de inte den 30-åriga erfarenhet som jag har."

Det är roligare än att dra en golfvagn efter sig

Tycker du att fler borde dra igång bolag när de är äldre?

"Det tycker jag absolut. Att folk pensionerar sig tidigt istället för att dra nytta av allt de lärt sig under en karriär, det tycker jag är lite bortkastat för samhället."

Men du har inte tänkt att du vill ta det lite lugnt?

"Nej, allvarligt talat har jag många som gör just det omkring mig och jag skulle inte vilja byta med någon av dem. Därmed inte sagt att man behöver sitta i en bunker och titta på en skärm i hela sitt liv. Min roll är mycket kontaktskapande och att träffa människor, och jobba i team med unga människor. Det är roligare än att dra en golfvagn efter sig."

Känner du någon revansch efter Volta trucks?

"Det är klart, det skulle vara kul! Men framförallt handlar det om att dra nytta av det man lärt sig, att jag ser ett behov som vi kan hjälpa till att fylla. Det driver mig mer än att jag ska visa någon."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.