LIVE FRÅN D-CONGRESS

Per Schlingmann om varför vi behöver ett grönt narrativ: "Radikal handling att vara optimist"

Per Schlingmann. Foto: Claudio Bresciani / TT.

Vi behöver en ny berättelse om Sverige, och handeln kan vara drivande i att skapa den. Det säger Per Schlingmann från scenen på D-Congress i Göteborg – och ger ett antal nycklar för hur det ska ske.<br> <br> "I vår dystra tid är det en radikal handling att vara optimist", säger han.

Chefredaktör

Per Schlingmann är kanske mest känd för svenska folket som Moderaternas tidigare kommunikationschef och partisekreterare, och mannen som var med och drev fram budskapet och sloganen "de nya Moderaterna". Idag är han pr-konsult, författare och föreläsare.

När han på onsdagen talar på Svensk Handels årliga e-handelsevent D-Congress i Göteborg, som har innovation för impact som tema, är det om hur vi kan använda en kraftfull, positiv berättelse i arbetet mot klimatkrisen.

"På en generation ska vi göra om allt. Då behöver vi använda hela verktygslådan", säger han från scenen.

Vid sidan av lagar, regleringar och mål är en berättelse ett av de mest kraftfulla verktygen, menar han. För även kommunikationslandskapet är i förändring – från en masskommunikation till vad han kallar för en "masskonversation" där alla konverserar med varandra.

"Den som har den bästa berättelsen är den som får bäst resultat."

Här kan handeln vara drivande, menar han, eftersom handlare möter konsumenter varje dag.

Så skapas ett starkt narrativ

Vad är då ett starkt narrativ för Sverige? Enligt Per Schlingmann handlar det först om att se vad Sverige är bäst på i den gröna omställningen. Och det är inte bara skog, möbler, mode och teknik.

”Vi har väldigt progressiva konsumenter. Svenskar är snabba på att fånga upp nya trender och konsumenter premierar hållbarhet. Vi kan bli ett föregångsland här", säger han på scenen.

För att göra berättelsen trovärdig räcker det dock inte bara att snacka, utan det måste också göras. Här finns en rad positiva exempel med hållbarhetsinitiativ inom handeln, säger han.

Men berättelsen måste också vara optimistisk, vilket är särskilt viktigt nu när negativa nyheter duggar tätt.

"I vår dystra tid är det en radikal handling att vara optimist. Så därför frågar jag er: Vill ni vara med i den optimistiska motståndsrörelsen?", säger Per Schlingmann.

Per Schlingmann på D-Congress. Foto: Impact Loop.

Behövs visionärer

Per Schlingmann är inte ensam om att efterfråga en grön berättelse, eller låt oss kalla det en vision. När Impact Loop besökte Techarenan förra veckan var det flera som i paneler och i minglet lyfte att de saknade en grön vision och ett kraftfullt ledarskap kring klimatfrågan.

Kanske var det också därför som tidigare vice-presidenten och numera världens mest kända klimataktivist Al Gore drog fulla hus på samma event, och fick rungande applåder när han sa:

“Det finns hopp. Om vi lyckas vända och nå nettonoll utsläpp så kan vi fortfarande rädda vår framtid."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Knyt värdefulla kontakter på våra meetups
  • För entreprenörer: kurerade tips på finansiering att söka
  • För investerare: Sveriges enda nyhetsbrev för impact-investerare
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.